Van idee op een bierviltje naar Check je plek

Het begon met een inspiratiesessie over de Atlas Leefomgeving. Out of the box-denken was de bedoeling. En dat deden RIVM’ers Harm van Wijnen, Cindy Vros, Miranda Mesman en de rest van het Atlasteam.“Waar we mee zaten was dat de Atlas Leefomgeving uit zo’n 250  kaarten bestaat. Die gaan over van alles en nog wat. Voor gebruikers kan het lastig zijn om de juiste informatie te vinden. We wilden een voorselectie maken van de belangrijkste informatie en er ook een duiding aan geven. Hoe scoort jouw leefomgeving?” En het idee voor Check je plek was geboren. Een eenvoudige tool om je woonomgeving te checken.

Concreet maken

“Van een schets op een ‘bierviltje’ moest het natuurlijk nog concreet worden,” zegt Van Wijnen. “Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Ik heb de bestaande tool ‘Informatie op locatie’ die we in onze kaartviewer hebben, gebruikt om voor het geselecteerde adres alle informatie uit die kaarten bij elkaar te brengen in een dashboard. Het mooie hierbij is dat de kaarten zelf niet worden getoond, maar dat je wel de informatie uit die kaarten gebruikt. Zo blijft het overzichtelijk. Voor zover ik weet is dit nog niet eerder zo gedaan. Daar ben ik wel trots op, ja.”

Ook is de informatie altijd actueel. Harm van Wijnen: “Check je plek haalt de informatie direct bij de bronhouders op. Dat betekent dat je ‘realtime’ informatie krijgt. Omdat de bronhouders de kaarten steeds actueel houden, heb je als gebruiker van Check je plek ook altijd de meest recente informatie.” Check je plek kan ook handig zijn als je wilt verhuizen. Je kunt dan bijvoorbeeld alvast kijken hoe schoon de lucht is in je nieuwe woonomgeving.

Rode smiley

Met de kaarten valt nog veel meer te doen, denkt Van Wijnen. Daar werkt het team voortdurend aan. “Mensen gebruiken de tool nu vaak om naar hun bestaande woonplek te kijken. Dat leverde wel een verrassing op. Ze reageren vaak wat gepikeerd: ‘ik krijg een rode, boze smiley te zien voor groene omgeving, maar ik vind het hier heel groen!’ Daar heb ik me wel in vergist. Het kan feitelijk juist zijn dat er bijvoorbeeld weinig voorzieningen zijn, maar mensen kunnen het heel anders ervaren.” Voor Harm van Wijnen weer nieuwe inspiratie voor verdere verbetering van de tool.

Iedereen kan Check je plek via een iFrame opnemen in de eigen website

Flexibel en duidelijk

Zijn wens is dat de tool nog meer bekendheid krijgt. Iedereen, organisatie of particulier, kan Check je plek via een iFrame opnemen in de eigen website. “Ook flexibiliteit staat hoog op de wensenlijst. Zodat de techniek helpt als we iets nieuws willen toevoegen. Nu beperkt de techniek nog vaak bij nieuwe plannen.”

Maar het belangrijkste vindt Harm van Wijnen dat mensen de informatie over hun leefomgeving op een duidelijke manier kunnen vinden. “Het geeft een goed overzicht wat in een buurt speelt.” Dat hebben ze toch maar mooi bedacht op dat bierviltje.

Naar Check je plek