‘Ons vak is veranderd’

Een van de taken van RIVM-CvB is om te communiceren met het publiek, de professionals en andere stakeholders. Het doel hiervan is om de bevolkingsonderzoeken en screeningen zo goed mogelijk te laten verlopen en burgers een geïnformeerde keuze te bieden.

Geïnformeerde keuze

Omdat meedoen aan een bevolkingsonderzoek of screening altijd plaatsvindt op basis van vrijwilligheid, is het belangrijk dat mensen de voor- en nadelen van deelname tegen elkaar kunnen afwegen. Ze moeten weloverwogen een beslissing kunnen nemen. Dit heet ‘geïnformeerde keuze’. Dat betekent dat het RIVM-CvB hen voldoende heldere informatie moet bieden om een keuze te kunnen maken.

Geen morele druk

Om te zorgen dat mensen een goedgeïnformeerde keuze kunnen maken, moet de voorlichting voldoen aan hoge eisen. De informatie moet actueel zijn, eerlijk, betrouwbaar, relevant en begrijpelijk. Er mag geen sprake zijn van morele druk om mee te doen.

Verschillende informatieproducten

Voorlichting over bevolkingsonderzoeken vindt op allerlei manieren plaatst. Het RIVM heeft in samenspraak met alle relevante partijen verschillende informatieproducten ontwikkeld, zoals uitnodigingsbrieven, folders, posters en uitslagbrieven. Ook staat de meeste informatie vermeld op de website van het RIVM-CvB.

Actuele informatie

Het RIVM-CvB actualiseert de informatieproducten over het bevolkingsonderzoek elk jaar. De folders, uitnodigingsbrieven en uitslagbrieven worden hiervoor toegestuurd aan alle betrokken partijen die de informatie desgewenst aanpassen. Daarnaast worden de teksten ter beoordeling voorgelegd aan de doelgroep via cliëntenpanels en de websites van de bevolkingsonderzoeken.                               

Begrijpelijk voor iedereen

In Nederland is ongeveer 10% van de bevolking tussen de 16 en 65 jaar laaggeletterd. Dat betekent dat die mensen moeite hebben met lezen en schrijven en met het gebruiken van gedrukte en geschreven informatie. Ook wonen er mensen in Nederland die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Het voorlichtingsmateriaal moet ook voor deze doelgroepen te begrijpen zijn. Veelal is het materiaal om die reden ook voorhanden in het Engels, Turks en Arabisch.

Woordmerk

Om de herkenbaarheid van de bevolkingsonderzoeken onder de burgers te vergroten, is een woordmerk ontwikkeld. Het woordmerk kan worden gebruikt door alle organisaties die betrokken zijn bij de uitvoering van de bevolkingsonderzoeken. En het kan worden toegepast op alle communicatiemiddelen.

Het woordmerk staat symbool voor ‘landelijk bevolkingsonderzoek', ‘kwaliteit’ en de 'Rijksoverheid’. De uitvoering is bewust sober en neutraal gehouden omdat het woordmerk altijd in samenhang met het logo en de stijl van een andere organisatie wordt gebruikt. Het woordmerk is auteursrechtelijk beschermd en mag uitsluitend worden toegepast voor bevolkingsonderzoeken die door de overheid worden aangeboden.

Deskundigheidsbevordering

Het is belangrijk dat de bevolkingsonderzoeken overal in het land op dezelfde manier en met dezelfde hoge kwaliteit worden uitgevoerd. Het is dan ook zaak dat alle professionele doelgroepen die bij de uitvoering betrokken zijn, over kennis en vaardigheden beschikken die hen in staat stellen hun taken binnen de bestaande kaders van het bevolkingsonderzoek uit te voeren. Om dit te bereiken, zet het RIVM-CvB verschillende middelen in, zoals nieuwsbrieven, informatiebijeenkomsten en e-learningmodules en gaat ervan uit dat beroepsgroepen, beroepsverenigingen, werkgevers en uitvoeringsorganisaties die informatie verwerken in hun trainingen, richtlijnen en protocollen. Voor bepaalde beroepsgroepen is extra scholing danwel toetsing verplicht vanuit de kwaliteitseisen die vanuit het bevolkingsonderzoek aan de uitoefening van de (vervolg)diagnostiek zijn gesteld.

Een van de taken van RIVM-CvB is om te communiceren met het publiek, de professionals en andere stakeholders. Het doel hiervan is om de bevolkingsonderzoeken en screeningen zo goed mogelijk te laten verlopen en burgers een geïnformeerde keuze te bieden.

Lees het interview