Augmented en Virtual Reality: de werkelijkheid voorbij

Ouderen en kinderen stimuleren om meer te bewegen door actieve Augmented Reality-games te maken. Virtueel toegang krijgen tot gebieden die anders niet begaanbaar zijn, zoals de plek van een ramp. Het zijn enkele voorbeelden van Augmented en Virtual Reality-toepassingen. Deze technieken gaan een grote rol spelen in onze toekomstige maatschappij. SSC-Campus volgt de ontwikkelingen.

Het immens populaire spel Pokémon Go is ongetwijfeld het bekendste voorbeeld van Augmented Reality. Maar deze technieken zijn meer dan alleen maar leuk. De wijze waarop wij zullen leren, werken, spelen en medisch behandeld worden, verandert naar gelang deze technieken verder worden ontwikkeld. Deze technieken zijn goed in te zetten voor professionele communicatiedoeleinden zoals het teweeg brengen van gedragsveranderingen, het verstrekken van informatie of het tonen van gebeurtenissen en handelingen.

Augmented Reality en Virtual Reality

Wat is nu precies het verschil tussen Augmented en Virtual Reality? Augmented Reality is het toevoegen van niet-werkelijke objecten in de werkelijke wereld. Dit kan met een telefoon (bijvoorbeeld via een app), maar het kan ook door het dragen van een bril/headset of door slim gebruik te maken van een beamer.

Voorbeelden van headsets zijn de Hololens van Microsoft of de Magic Leap waarmee je je omgeving kunt verrijken met allerlei virtuele objecten.

Bij Virtual Reality gaat het nog een stap verder. Daarbij vervang je de gehele werkelijke wereld door een nieuwe, eventueel niet bestaande, omgeving. Ook daarvoor worden brillen gebruikt, zoals de Oculus Rift van Facebook en de Vive van HTC.

De meest aansprekende voorbeelden van Virtual Reality komen nu nog uit de hoek van digitale spellen, maar toepassingen zijn te vinden in een grote variëteit van aandachtsgebieden. Zorg, educatie, constructie, militair, detailhandel, onroerend goed, live events en video zijn hiervan de grootste volgens de experts.

Ondergedompeld

Het toverwoord bij beide technieken is ‘immersie’, oftewel  een onderdompeling in de ervaring die je geboden wordt, er onderdeel van uitmaken zelfs.  En dat gaat soms heel ver. Virtual Reality wordt vaak gecombineerd met andere technologieën. Voorbeelden zijn Binaurale Audio, een techniek waarbij geluid klinkt alsof het écht naast je gebeurt doordat het opgenomen is met een nagemaakt oor als microfoon. De Omni is een soort ‘wok’ waar je in kunt lopen in de virtuele omgeving terwijl je in de echte wereld op je plaats blijft. Ook voelen kan worden nagebootst: er zijn handschoenen en kledingstukken waardoor je een virtueel object ‘echt’ voelt.

Op deze manier kun je vanuit je stoel op vakantie gaan in de grotten van Thailand, een operatie in Amerika live bijwonen of meekijken in een laboratorium in China.

Disruptive technology

Augmented en Virtual Reality zijn zogenaamde ontwrichtende technologieën: technologieën die zoveel invloed zullen hebben op het dagelijks leven dat huidige zekerheden voor de toekomst op losse schroeven komen te staan. Voorbeelden van andere ontwrichtende technologieën zijn: het wiel, stoommachines, de computer, internet en het Internet of Things (IoT).

Meer weten over de toepassingen van Augmentend en Virtual Reality, of een demo? Neem contact op met SSC-Campus

 

Bronnen en links naar meer informatie:

Microsoft’s Hololens:

https://www.youtube.com/watch?v=Qm2gnnyyvEg

Metainformatie bij een object:

https://www.youtube.com/watch?v=FAqwwIQgfVg

https://www.youtube.com/watch?v=VGtCQWROytw

CIO over Augmented reality:

https://enterprisersproject.com/article/2016/8/it-leaders-if-you-arent-experiencing-arvr-yourself-you-risk-falling-behind

Een kijkje in de toekomst:

https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs

Augmented reality sandbox:

https://www.youtube.com/watch?v=uTPOE2XceEA