CIO Office in 2016 voorbereid op 'sleuteljaar'

Op de voorgrond een vrouw die op haar tablet bezig is. In de achtergrond wordt overlegd door een aantal mensen.

In 2015 is het RIVM in samenwerking met het KNMI het Shared Service Center Campus opgestart met als doelstelling bredere ICT-dienstverlening en meer synergie. Om regie te kunnen voeren op de nieuwe tak van ICT-dienstverlening werd het CIO Office opgericht, dat in 2016 smoel heeft gekregen, zo vertelt CIO Willem Steenis.

"Het CIO Office heeft eigenlijk drie petten op. Allereerst de 'adviespet': we geven opdrachtgevers van programma's met een 'i-component' advies en daarnaast adviseren we natuurlijk ook de lijn en het primaire proces. Daarnaast hebben we een 'politiepet': we zijn er ook om het naleven van regels en kaders te bewaken en daar waar onze adviezen niet opgevolgd worden en het organisatiebelang in het geding is, kunnen wij een 'no-go' geven. Tot slot hebben we een 'portfoliomanagement'-pet. Dat betekent dat we zorgen voor vraagbundeling en een visie ontwikkelen op het informatiebeleid."

Dat klinkt als een omvangrijk takenpakket en dat is het ook. Toch bestaat het CIO Office uit een vaste kern van slechts 7 man, aangevuld door twee 'flexibele schillen'.  En bij de centra en stafeenheden zorgen decentrale informatiemanagers voor  een goede verbinding met het CIO Office.

"Het CIO Office is in 2016 verder opgebouwd, maar tegelijkertijd houden we ons al direct bezig met lopende informatievraagstukken die om onze aandacht vragen. Zo zijn we erg druk met het monitoren van grote programma's die aan de richtlijnen moeten voldoen die na het rapport van de commissie Elias zijn vastgesteld", aldus Steenis.

Om deze taken goed uit te kunnen voeren, is in 2016 ook geïnvesteerd in de professionalisering van de (decentrale) informatiemanagers, voor wie de CIO-taken vaak een aanvulling op hun bestaande werkzaamheden vormde. Bovendien zijn in 2016 concrete stappen gezet in de realisatie van een voorziening die als basis zal dienen voor steeds meer sites en online tools van het RIVM die daarmee drempelvrij en dus ook toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking. Uiteraard voldoet deze voorziening aan alle strenge wet- en regelgeving. Het net opgerichte Innovatiepark zal daarnaast als proeftuin dienen voor meer en snellere doorontwikkeling van applicaties.

In 2016 is ten slotte ook een eerste aanzet gegeven voor de datastrategie van het RIVM die in 2017 zal worden bepaald. Samen met de i-visie, de i-strategie en de i-agenda creëert het RIVM daarmee een ‘robuust én flexibel’ fundament voor een data-gedreven kennisinstituut dat midden in de samenleving wil staan en daarom ook aandacht heeft voor zowel de technische als de menselijke voorwaarden voor een open dialoog.

Terug naar overzicht Mens en organisatie

Terug naar inhoudsopgave