Naam | Veilig werken? Zeker weten! |
---|---|
Ontwikkelaar | NV Nederlandse Gasunie |
Gebruikt in | Eén grote onderneming (>2.500 medewerkers, eigen en inleen) in de sector gastransport. |
Aard | Beloning van medewerkers die op een goede manier ingrijpen voor veilig werken tijdens een LMRA. |
Toepasbaarheid | De interventie lijkt direct toepasbaar in andere organisaties waar al gewerkt wordt met de Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA ). Ook als ondersteuning in organisaties waar een LMRA wordt ingevoerd. |
Aanleiding | Aanleiding was de behoefte om Veiligheid op een positieve manier onder de aandacht te brengen |
Contactpersoon | N.V. Nederlandse Gasunie, ttps://www.gasunie.nl/contact |
Het doel van de interventie is om veilig gedrag door het toepassen van de Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA) te bevorderen en om veiligheid op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Er wordt ingezet op de LMRA omdat het goed toepassen van de LMRA naar verwachting ongevallen of incidenten kan helpen voorkomen.De doelgroepen van de interventie zijn operationele medewerkers, (onder)aannemers, ingehuurde medewerkers en direct leidinggevenden.
De interventie is niet gericht op een specifiek scenario of risico. Aspecten in de organisatie waarop de interventie naar verwachting effect heeft zijn: ‘participatie van medewerkers en betrokkenheid bij veiligheid’, ‘omgaan met onverwachte situaties’, ‘open communicatie’ en het ‘omgaan met dilemma’s / afwegingen’.
In de organisatie werd al gewerkt met de LMRA-methode. In aanvulling hierop is ingezet op communicatie over goede voorbeelden en op het vragen om reacties en aanvullende goede voorbeelden. Goed gedrag wordt zichtbaar beloond. De beloning is sociaal van aard, de winnaar mag een schenking doen aan een goed doel en er wordt een foto van de winnaar op het intranet gepubliceerd.
De interventie is volledig zelfstandig uitgevoerd. De interventie wordt doorlopend gebruikt, langer dan 1 jaar. De kosten om de interventie in te voeren waren beperkt. Aan voorbereidingstijd is ongeveer 10 mandagen besteed. Voor het beoordelen, samenvatten en publiceren van acties is doorlopend enige inspanning noodzakelijk, dit kost ongeveer 16 mandagen aan inspanning per jaar. Er is een maximum budget gesteld voor schenkingen die voortkomen uit het initiatief.
De interventie wordt door de aandrager gezien als “in enige mate” effectief en de organisatie geeft aan dat met het uitvoeren van de interventie de “doelen zijn bereikt” De effectiviteit van de interventie is door de aandrager niet systematisch onderzocht, wel heeft een interne evaluatie van de effectiviteit op basis van gesprekken plaatsgevonden. Er wordt enthousiast gereageerd op ingediende en gepubliceerde acties. Dit is merkbaar aan de ‘like knop’ en reacties op het intranet van het bedrijf. Het is moeilijk vast te stellen of dit ook daadwerkelijk leidt tot alerter c.q. proactiever gedrag in het algemeen.