Naam | Safety flits |
---|---|
Ontwikkelaar | UNICA |
Gebruikt in | Eén bedrijf in de bouwnijverheid, technische dienstverlening. |
Aard | Veiligheidscampagne waarbij via ‘Safety flitsen’ wordt gecommuniceerd over recente ongevallen of incidenten. Hiermee wordt feedback gegeven aan de medewerkers. |
Toepasbaarheid | Met aanpassingen toepasbaar in (vrijwel) alle andere sectoren. |
Aanleiding | Behoefte om laagdrempeliger met medewerkers te communiceren over ongevallen en risico's binnen Unica |
Contactpersonen | Ronald Velsink |
Het hoofddoel van de interventie is om medewerkers bewust te maken van de aan het werk verbonden risico’s. De operationele medewerkers van Unica zijn hiermee de voornaamste doelgroep van de interventie.
Aspecten in de organisatie waarop de interventie naar verwachting effect heeft zijn: ‘kennis van veiligheid risico’s en regels’ en ‘communicatieprocessen’.
De interventie is door de organisatie zelfstandig opgezet en uitgevoerd. Elke Safety flits bevat informatie over de vragen:
Vaak zijn er ook foto’s van de situatie en de verwonding opgenomen. Enkele keren per jaar wordt een nieuwe Safety flits gepubliceerd. Meestal worden ze opgesteld door de afdeling KAM, soms stellen andere afdelingen een Safety flits op. De interventie wordt doorlopend gebruikt. De kosten om de interventie in te voeren zijn beperkt. Het opstellen van een Safety flits kost ongeveer één tot twee mandagen aan werktijd.
De interventie wordt door de aandrager gezien als “in enige mate” effectief. De organisatie geeft aan dat nog niet te bepalen is of met het uitvoeren van de interventie de gestelde doelen worden bereikt. De effectiviteit van de interventie is door de aandrager niet systematisch onderzocht. De Safety flitsen zijn zichtbaar op de bouwplaats; ze worden kennelijk door medewerkers zelf afgedrukt en opgehangen. De KAM-medewerkers ontvangen regelmatig vragen en opmerkingen over de Safety flitsen die over het algemeen positief zijn.