HSE Factory Tour

Engine

De interventie in het kort

Om het bewustzijn rond het thema veiligheid onder het hoger management te bevorderen, wordt er bij Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V. (MTEE) wekelijks een ronde gelopen door de ‘safety committee’ op de fabrieksvloer. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordiging vanuit diverse afdelingen, het hogere management en een veiligheidsprofessional. Tijdens de ronde gaat men op zoek naar verbetermogelijkheden en kansen voor het reduceren (of terugbrengen) van risico’s. De commissie bestaat uit ongeveer acht personen en is deels wisselend van samenstelling.

 

NaamHSE Factory Tour
OntwikkelaarMitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V. (MTEE)
Gebruikt in:Eén grote onderneming die actief is in de machine-industrie.
Aard  Structurele rondes door het hoger management op de werkvloer, gericht op het zoeken naar verbetermogelijkheden en het signaleren en wegnemen van acute veiligheidszaken.
AanleidingAanleiding was de wens van de HSE-afdeling om meer gestructureerd en geïntegreerd bezig te zijn met veiligheid vanuit de ‘5S-systematiek’: sorteren, schikken, schoonmaken, standaardiseren, standhouden.
ContactpersoonSander Boukamp, Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V.

Doel en beoogde doelgroep

Het doel is om bewustzijn en draagvlak te creëren binnen alle lagen van de organisatie om verbeteringen door te voeren op het gebied van veiligheid.De doelgroep van de interventie is het hoger management. MTEE is een bedrijf met een Japans management en is sterk hiërarchisch georganiseerd. Hierdoor is het belangrijk om meteen de zo hoogst mogelijke in rang te betrekken bij het proces.

Verwachte effecten

Aspecten in de organisatie waarop de interventie naar verwachting effect heeft zijn de ‘beschikbaarheid van mensen en middelen’, ‘motivatie en commitment’, ‘conflictoplossing en prioriteiten’ en ‘ergonomie’. Bijkomend effect is ook dat medewerkers de betrokkenheid zien van het (hoger) management, ze zien ze iedere week rondlopen en vragen stellen.

Invoering en uitvoering

Een ronde van de safety committee duurt ongeveer drie kwartier. Direct daarna is er een 'wrap up' waarbij de zaken die zijn opgevallen volgens een vaste systematiek worden omschreven en besproken. Deze wrap up begint met het verzamelen van de onderwerpen waar de komende ronde op gelet zal worden. Deelnemers bespreken ook de ‘safety round action list’, een lijst bestaande uit actiepunten die door ieder lid van de safety committee aangedragen kunnen worden. De HSE-coördinator kent deze punten vervolgens aan een “eigenaar” toe, die ermee aan de slag gaan.

De interventie kan volledig zelfstandig worden ingevoerd en loopt in principe continu door. Per week kost dit voor deelnemers vanuit het hoger management ongeveer twee manuren en voor de betrokken veiligheidskundige vier. Buiten personeelskosten zijn de directe kosten volgens de aandrager minder dan 1000 euro.

Inschatting effectiviteit van de interventie

De interventie wordt door de aandrager gezien als “in sterke mate” effectief en de organisatie geeft aan dat met het uitvoeren van de interventie de “doelen grotendeels zijn bereikt”. De effectiviteit van de interventie is door de aandrager niet systematisch onderzocht. Wel is opgemerkt door de HSE-coördinator dat hij een toegenomen werkdruk ervaart sinds het invoeren van de interventie. Door de aandrager wordt verder opgemerkt dat de medewerkers de betrokkenheid van het (hoger) management zien, doordat ze het comité iedere week zien rondlopen en vragen stellen. Door de uitstraling van het comité zijn medewerkers zich meer bewust van het belang van veiligheid. Tot slot benoemt de aandrager dat zaken nu inzichtelijk zijn en een opvolging hebben gekregen en dat grote veiligheidsrisico’s door de frequentie van de rondes volgens hem ook minder snel zullen optreden.