April 2018 | Nummer 1
https://magazines.rivm.nl/2018/01/campus-online
Het jaar 2017 stond voor SSC-Campus in het teken van doorgroeien en nieuwe ontwikkelingen. We hebben het ModellenPlatform verder ontwikkeld. Het verheugd ons dan ook zeer dat naast Rijkswaterstaat ook andere klanten belangstelling hebben getoond voor dit platform. In de zomer kregen we een kroontje op het werk met de ISO 27001 certificering en in september sloten we een mooie zomer af met onze eerste Inspiratiedag. Een dag waarop we in ontspannen sfeer met onze klanten, partners en medewerkers kennis en inspiratie opdeden van relevante innovaties en opkomende technologieën. In december hebben we, na een gedegen voorbereiding, Ctgb aangesloten als nieuwe klant.
Het jaar 2018 is begonnen met een aantal grote uitdagingen die iets gaan betekenen voor de dienstverlening. In januari 2018 is de evaluatie van SSC-Campus afgerond. Deze evaluatie betrof de eerste drie jaar van SSC-Campus waarin gebleken is dat SSC-Campus een zware klus heeft moeten klaren. Zoals verwacht mag worden zijn er verbeterpunten waar we mee aan de slag gaan. Eén van de verbeterpunten is dat de rollen tussen eigenaar en opdrachtgever aangescherpt worden. Ook nemen we de interne organisatie onder de loep en gaan we onze klanten nog verder centraal stellen.
Verder staat in het nieuwe jaar de aansluiting van CBG gepland, wordt het ModellenPlatform verder ontwikkeld, gaan we voor de ISO-9001 certificering en ontwikkelen we een nieuw dienstenportfolio. Om de klanten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en de dienstverlening is in januari het SSC-Campus Klantportaal gelanceerd. In 2018 wordt het portaal uitgebouwd tot een volwaardig platform met alle dienstverlening van SSC-Campus.
Onze klanten zijn kritisch en ik waardeer deze houding zeer. Hierdoor worden wij geprikkeld om nog kritischer naar onze organisatie te kijken. We kijken uit naar alle nieuwe ontwikkelingen die ons dit jaar te wachten staan en gaan die graag samen met onze klanten aan.
Met vriendelijke groeten,
Bennie Bloemberg, hoofd SSC-Campus
De nieuwe IT werkplek is een breed begrip. Daarom hebben we in overleg met onze klanten een focusgebied aangelegd. Dit is weer ondergebracht in een aantal projecten en deze projecten zijn een onderdeel van het Programma. Een vernieuwde IT werkplek gebaseerd op Windows 10 met een nieuwe Office versie. Op verschillende apparaten, waaronder laptops, PC's en de virtuele (VDI) Campus omgeving. Maar er wordt meer gedaan wat ten goede komt aan de gebruikerservaring, zoals verbetering van performance en gebruikersgemak.
Onze klanten willen we graag betrekken bij de ontwikkeling van en de transitie naar de nieuwe werkplek. We vinden het belangrijk dat er een nieuwe werkplekdienst ontwikkeld wordt die goed aansluit bij de bedrijfsprocessen van onze klanten. Om zoveel mogelijk eindgebruikers de kans te geven kennis te nemen van de werkplek organiseren we binnenkort roadshows, we maken flyers , er is een klankbordgroep op gericht en een pagina ingericht op het Klantportaal van SSC-Campus.
Benieuwd naar de nieuwe IT werkplekdiensten die eraan komen? Raadpleeg het Klantportaal van SSC-Campus https://klantportaal.ssc-campus.nl
Vragen na het lezen van deze informatie of de informatie op het Klantportaal?Stuur een mail naar info@ssc-campus.nl. We zullen uw mail zo snel mogelijk beantwoorden.
Met het ModellenPlatform, het ICT-platform voor rekenkundige modellen, biedt SSC-Campus Rijksoverheidsorganisaties ondersteuning voor reken- en/of data-intensieve modellen en onderzoeken. In 2017 is de eerste versie van het ModellenPlatform gelanceerd en zijn de eerste gebruikers hierop aangesloten.
In 2017 is overeenstemming bereikt met Rijkswaterstaat en DUO. Voor RWS wordt, naast het grondwatermodel AZURE (Actueel modelinstrument voor de ZUiderzee REgio, ook het Nationaal Water Model (NWM) gehost. De implementatieprojecten hiervoor worden momenteel uitgevoerd. Naar de wens van RWS worden twee verschillende rekenomgevingen geïmplementeerd, namelijk een aparte rekenomgeving voor NWM-Zoetwater, het model dat berekeningen doet over de zoetwaterverdeling, en het model NWM-Waterveiligheid. Het laatste model zal gaan draaien in het ModellenPlatform LSF rekengrid. Dit rekengrid wordt door meerdere klanten gebruikt en is volledig vernieuwd.
Bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) is SSC-Campus bezig om het ModellenPlatform beschikbaar te maken voor data scientists van de afdeling Informatie Producten (IP). IP houdt de doorstroomgegevens van studenten bij. Iedere leerling of student wordt als dataset vastgelegd en heeft een eigen dataprofiel. Al hun bewegingen door het onderwijsstelsel genereren ook weer nieuwe data. Het is dan ook niet langer science fiction wanneer data aan elkaar wordt geknoopt om nieuwe of voorspellende informatie te ontwikkelen.
DUO IP kan op deze wijze onderwijsinstellingen adviseren rondom uitval preventie, maar is bijvoorbeeld ook in staat om i.c.m. demografische gegevens, te adviseren over bouw, uitbreiding of krimp van onderwijsinstellingen in bepaalde gebieden.
Op het vlak van data science en de daarbij gebruikte tools werkt IP samen met RIVM, om van elkaar te leren en te innoveren. Hiertoe is RIVM’s afdeling SIM (Statistiek, Informatica en Modellen) in de personen van Hendriek Boshuizen (Hoofd afdeling SIM) en Albert Wong (Statisticus SIM) geïntroduceerd bij DUO IP. Niet alleen krijgen de mensen van DUO IP een kijkje in de keuken bij het RIVM, ook de medewerkers van het RIVM maken kennis met de producten van DUO IP.
Het ModellenPlatform zal in 2018 worden uitgebreid, o.a. op het gebied van data provenance d.w.z. het vastleggen van de herleidbaarheid van een dataset. Voor een onderzoek is het van belang dat op een later moment bepaalt kan worden wanneer, door wie, met welke software of rekeninstructie,welke input en/of configuratie data en op welke rekenomgeving een dataset tot stand is gekomen. Data provenance gegevens kunnen voor een deel door het ModellenPlatform automatisch worden gelogd. Aanvullende meta data wordt handmatig ingevoerd. De data kan als linked data worden geplubiceerd. Data wordt hiermee betekenisvol met elkaar verbonden en is efficiënt terug te vinden.
Meer weten, neem gerust contact op SSC-Campus via info@ssc-campus.nl.
Met de Geografische Informatie Systemen (GIS) heeft de onderzoeker een hulpmiddel om beter gegevens te combineren, analyseren, modelleren en te visualiseren door gebruik te maken van locatiegegevens.
Door verschillende gegevenssets over elkaar heen te leggen worden geografische patronen zichtbaar die zonder het gebruik van GIS verborgen blijven. Deze patronen worden gevisualiseerd met kaarten. SSC-Campus biedt een GIS-infrastructuur die de onderzoeker in staat stelt om geodata (gegevens met een ruimtelijk component) te verwerken. De onderzoeker krijgt een virtuele werkplek voor analyses en cartografische producten m.b.t. GIS.
Een greep uit onze dienstverlening:
Benieuwd naar de mogelijkheden en hoe dit wordt weergegeven?
Op het Klantportaal staat de informatie beschreven en daar vindt u ook de visualisatie van de diverse mogelijkheden.
SSC-Campus heeft een nieuwe SMS-dienst, bedoeld om onze klanten te informeren wanneer andere alternatieven voor communicatie niet mogelijk zijn. We houden aangemelde eindgebruikers per SMS op de hoogte bij storingen of spoed onderhoud.
Aanmelden
Heb je belangstelling voor deze gratis SMS-dienst?
SMS “[naam organisatie] AAN” naar 3669. (KNMI AAN, RIVM AAN, CPB AAN, etc.)
Afmelden
Heb je geen behoefte meer aan de SMS-dienst van SSC-Campus?
SMS dan “[naam organisatie] UIT” naar 3669. (RIVM UIT, SCP UIT, PBL UIT, etc)
De spanning was groot, maar die maakte snel plaats voor opluchting en blijdschap van de Ctgb medewerkers toen direct bleek dat de nieuwe omgeving voor het overgrote deel van de medewerkers heel goed voldoet aan de verwachtingen. De apparatuur en de geboden functionaliteiten passen uitstekend bij de ambitie van het Ctgb en het moderne kantoor waarin zij werken.
Een groot aantal medewerkers van SSC-Campus heeft vóór, tijdens en na het migratieweekend hard gewerkt om dit resultaat te realiseren. Aan de laatste restpunten uit de migratie wordt nog gewerkt.Tijdens het migratieweekend was sprake van een grote inzet en teamgeest met als doel het resultaat voor de klant te behalen. De tevredenheid van de klant was en is groot. Tijdens en na het migratieweekend heeft de klant meerdere keren haar waardering laten blijken voor de aanpak en de inzet van het SSC-Campus team. Dat blijkt ook uit de taart die het Ctgb aan SSC Campus heeft gegeven met daarop de waardering in een woord samengevat: Topprestatie!