April 2016 | Centrum voor Bevolkingsonderzoek
https://magazines.rivm.nl/2016/04/de-kracht-van-verbinding
Op 4 februari 2006 opende het Centrum voor Bevolkingsonderzoek voor het eerst haar deuren bij het RIVM. Een overzicht in vogelvlucht. Lees meer
Terugblik met drie professionals van het eerste uur:
De minister van VWS is eindverantwoordelijk voor het Nationaal Programma Bevolkingsonderzoek en is de opdrachtgever van het RIVM-CvB. Hoe bevalt deze relatie? En wat kenmerkt de samenwerking?
Een gesprek met Angelique Berg, directeur-generaal Volksgezondheid bij VWS.
De ontwikkelingen van alle acht screeningsprogramma’s en het Nationaal Programma Griepprik van de afgelopen 10 jaar zijn uitgewerkt in grafieken.
Het voorbereiden, in gang zetten en uitvoeren van bevolkingsonderzoeken vraagt kennis en inzet van talloze partijen. De verbinding van al die partijen vormt de kracht van de bevolkingsonderzoeken.
Ook huisartsenpraktijken hebben te maken met bevolkingsonderzoeken. We vroegen doktersassistente Femke Klinkenberg naar haar ervaringen hiermee in de praktijk.
Als verloskundige en VU-onderzoeker komt dr. Janneke Gitsels-van der Wal geregeld in aanraking met het onderwerp bevolkingsonderzoeken. Vijf vragen over haar ervaringen hiermee in de praktijk.
Mark Steinbusch is de bestuurder van screeningorganisatie Bevolkingsonderzoek Zuid en heeft vanuit deze rol – al jarenlang – veelvuldig contact met het RIVM-CvB. Wat betekent het RIVM-CvB voor zijn organisatie? Hoe is de samenwerking? En hoe heeft de relatie zich in de loop der jaren ontwikkeld?
Het RIVM-CvB en het RIVM-DVP (Dienst Vaccinvoorziening en Preventieprogramma’s), zijn beide werkzaam ten behoeve van de volksgezondheid. Wat tekent deze relatie? Wat houdt deze dienst bezig? En wat zijn de uitdagingen voor de toekomst? Een gesprek met Ellen Soeters, hoofd van het RIVM-DVP.
Innovatie, communicatie en aanbestedingen zijn belangrijke thema's bij de organisatie van bevolkingsonderzoeken en screeningen. Ook in 2015 waren dit belangrijke aandachtspunten.
Innovatie is een traject van jaren. Dat heeft alles te maken met het feit dat een nieuw middel of methode – denk aan een nieuwe test voor een van de screeningsmethoden of bevolkingsonderzoeken – bewezen veilig en doeltreffend moet zijn. Dat kost tijd. In vogelvlucht laten we zien welke stappen nodig zijn voor concrete innovatie en waarom er zoveel tijd mee gemoeid is.
De Europese Aanbestedingswet maakt dat ook het RIVM-CvB opdrachten moet aanbesteden. Een intensief traject dat soms onvermijdelijke obstakels kent.
Een van de taken van RIVM-CvB is om te communiceren met het publiek, de professionals en andere stakeholders. Het doel hiervan is om de bevolkingsonderzoeken en screeningen zo goed mogelijk te laten verlopen en burgers een geïnformeerde keuze te bieden.
Het werk van het Centrum voor Bevolkingsonderzoek is openbaar. Communicatie met de verschillende stakeholders, waaronder het publiek, is dan ook essentieel. Een interview met Harald Wychgel, persvoorlichter bij het RIVM en Coen Berends, communicatieadviseur bij het RIVM-Centrum voor Bevolkingsonderzoek (RIVM-CvB). Over ‘woordvoeringslijnen’ en ‘issuemanagement’.
Een korte samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2015.
Sinds 2006 is het screeningspakket bij pasgeboren kinderen uitgebreid met een gehoorscreening. De gehoortest wordt meestal samen met de hielprik thuis uitgevoerd.
In Nederland is in 1997 het Nationaal Programma Grieppreventie (NPG) ingevoerd, met als doel complicaties en sterfte als gevolg van influenza te voorkomen. Op advies van de Gezondheidsraad worden mensen die extra risico lopen uitgenodigd om zich gratis te laten vaccineren.
Vrouwen in Nederland kunnen ervoor kiezen om aan het begin van hun zwangerschap te worden gescreend. Het RIVM-Centrum voor Bevolkingsonderzoek (RIVM-CvB) regisseert de uitvoering van deze screeningsprogramma’s.
Het RIVM-Centrum voor Bevolkingsonderzoek (RIVM-CvB) coördineert in opdracht van het ministerie van VWS de bevolkingsonderzoeken borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker.
Het RIVM-CvB maakt zich op voor de toekomst. Wat is haar missie? En wat staat deze organisatie nu en de komende jaren te wachten? We vroegen het aan Barbara Hoebee, hoofd van het RIVM-CvB.
Het RIVM-CvB maakt zich op voor de toekomst. Wat is haar missie? En wat staat deze organisatie nu en de komende jaren te wachten? We vroegen het aan Barbara Hoebee, hoofd van het RIVM-CvB.
‘We zijn een platte organisatie waar zo’n 35 mensen werken. Van programmacoördinatoren en projectondersteuners tot adviseurs en communicatieprofessionals. We doen geen wetenschappelijk onderzoek, maar zijn een kennisintensieve organisatie met een regietaak. Zo’n tachtig procent van de medewerkers is academisch geschoold. Daarnaast werken we veel met externe partijen. Zo laten we het monitoren van de bevolkingsonderzoeken door onafhankelijke partijen doen.’
‘We zijn de regisseur van de door de overheid aangeboden landelijke bevolkingsonderzoeken. We geven helderheid over wat de kaders zijn voor de uitvoering van de bevolkingsonderzoeken. Daarnaast verbinden we de partijen die deel uitmaken van dit beleid- en uitvoeringsveld. We gaan daarbij proactief te werk en bieden waar nodig ondersteuning. Ook produceren, bundelen en ontsluiten we in samenspraak met ketenpartners de benodigde kennis en deskundigheid. Dit alles met één doel: het behalen van gezondheidswinst dan wel het bieden van handelingsopties voor de burger. En dat alles van goede kwaliteit en tegen redelijke kosten.’
‘Voor ons betekent het RIVM dat we als kleine organisatie onderdeel uitmaken van een gerenommeerd instituut. Daar hebben we profijt van. We kunnen gebruik maken van hun kennis en - naar de buitenwereld toe – van hun naam. Omgekeerd komt de aandacht voor bevolkingsonderzoeken ook automatisch terecht bij het RIVM. Daarnaast hebben we te maken met grote geldstromen en complexe inkoopzaken. Denk aan aanbestedingen van testen. Dat kan interessant zijn voor de inkoopafdeling van het RIVM en een uitdaging bieden waarvan het RIVM kan profiteren.’
‘We worden vooral in beslag genomen door grote vernieuwingstrajecten. Het bevolkingsonderzoek darmkanker moet verder worden geïmplementeerd, we zijn druk bezig met de implementatie van het vernieuwde bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker, we moeten een uitvoeringstoets opleveren voor de uitbreiding van de hielprikscreening, en er loopt nog een groot onderzoek naar de NIPT voor de screening op downsyndroom. Kortom, grote trajecten die ons nu en de komende jaren flink zullen bezighouden. Daarnaast zijn we druk doende om de ICT-systemen voor bevolkingsonderzoeken toekomstbestendig te krijgen en werken we voortdurend aan het borgen van kwaliteit en goede communicatie voor burgers en professionals.’
‘Er komt veel werk op ons af. We zullen onze rol als regisseur dan ook nog strakker moeten gaan vormgeven. We zullen nòg meer gaan sturen op kaders en minder uitvoerende taken op ons nemen. Verder zullen we ervoor moeten zorgen dat we ook in de toekomst de juiste experts in huis hebben om nieuwe uitdagingen goed aan te kunnen. Dat betekent dat we ons netwerk op orde moeten hebben en moeten onderhouden, zodat we weten wat er speelt en snel en op het juiste moment de juiste expertise vanuit het netwerk kunnen inzetten.’